SV Venray Vertrouwenspersoon

Beleid vertrouwenspersoon SV Venray 2022

Vertrouwenspersoon SV Venray

De praktijk heeft helaas uitgewezen dat er ook binnen sportverenigingen grensoverschrijdend gedrag kan plaatsvinden. Binnen onze vereniging, SV Venray, willen wij daar aandacht voor hebben en als het even kan grensoverschrijdend gedrag voorkomen.
Dat is de reden waarom we twee vertrouwenscontactpersonen aangesteld hebben. Zij fungeren in deze als centraal aanspreekpunt.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

Bij de vertrouwenscontactpersonen kun je terecht met vragen over (vermeend) grensoverschrijdend gedrag binnen de vereniging, wanneer je die vraag niet gemakkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden door direct betrokkenen binnen de vereniging. Alle leden, vrijwilligers en ouders kunnen in zo’n geval terecht bij de vertrouwenscontactpersonen.
Daarbij geldt: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie, maakt dat deze niet verergert en dat herhaling voorkomen kan worden.

WANNEER KUN JE TERECHT BIJ EEN VERTROUWENSCONTACTPERSOON?
Als je vragen hebt óver of te maken hebt mét:

• Pesten of gepest worden;
  • Machtsmisbruik en verbale agressie;
  • Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort;
  • Grensoverschrijdend gedrag of ongewenste intimiteiten): de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach of gedrag van één van hen dat je als onprettig ervaart;
  • Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;
  • De wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team;
  • twijfels bij jezelf of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is (bijvoorbeeld wel of niet in de kleedkamer zijn als het team onder de douche staat);
  • Iemand die je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag;
  • Het beschuldigd worden van eerder genoemd gedrag.

WAT DOET DE VERTROUWENSCONTACTPERSOON?
Hij/zij luistert naar je verhaal en helpt je zoeken naar mogelijkheden om de situatie te verbeteren of op te lossen. Informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld en in principe gebeurt er niets met je verhaal of klacht wat jij niet weet. Indien nodig kan de vertrouwenscontactpersoon je helpen bij het indienen van een klacht bij de vereniging, voetbalbond KNVB of politie. Maar gewoon even praten kan ook.

HOE VERTROUWELIJK ZIJN CONTACTEN MET DE VERTROUWENSCONTACTPERSOON?
De inhoud van de gesprekken tussen jou en een vertrouwenscontactpersoon is vertrouwelijk.
In bepaalde situaties kan het belangrijk of nuttig zijn om andere personen bij een vraag of probleem te betrekken of elders advies te vragen. Dit gebeurt in samenspraak en in goed overleg met jou.
Vertrouwelijkheid kan zonder jouw toestemming worden opgeheven als jouw veiligheid in het geding is of het algemeen of maatschappelijk belang jouw individuele belang overstijgt.

VERANTWOORDELIJKHEID
De activiteiten van de vertrouwenscontactpersonen vallen onder de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur van SV Venray. Bij het afsluiten van het jaar, of indien nodig tussentijds, rapporteren de vertrouwenscontactpersonen of er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe voortgang en afsluiting hebben plaatsgevonden. In deze rapportage worden geen namen of tot personen herleidbare feiten genoemd.

WAAROM ZIJN ER TWEE VERTROUWENSCONTACTPERSONEN?
In sommige gevallen of voor sommige personen is het prettig de keuze te hebben met een man of een vrouw (of zelfs allebei tegelijk) te spreken. Je kunt die voorkeur uitspreken als je een vraag of klacht hebt.
De vertrouwenscontactpersonen kunnen in vertrouwelijkheid met elkaar overleggen.

WIE ZIJN DE VERTROUWENSCONTACTPERSONEN VAN SV VENRAY?
JOSÉ CORNET
Ik ben 66 jaar, getrouwd met Theo Jaspers, moeder van twee volwassen kinderen en oma van 3 kleinkinderen. Mijn zoon en dochter hebben in het verleden gevoetbald bij de jeugd van SVV en ik was destijds trouw supporter.
Tot mij pensionering heb ik in verschillende functies gewerkt als hulpverlener. Ik vind het belangrijk dat er een makkelijk te benaderen persoon is waarbij je met je verhaal terecht kunt als je in de knel komt. Mijn ervaring heeft geleerd dat een sprekend persoon veelal te helpen is.
THEO JASPERS
Ik ben 67 jaar, getrouwd met José Cornet, vader en opa van dezelfde (klein)kinderen als José.
Ik heb gewerkt als gymnastiekleraar en psychomotorisch therapeut binnen het Venrayse en ben inmiddels gepensioneerd. Vanuit deze achtergrond vind ik het belangrijk dat iedereen in een veilige omgeving kan sporten en waar dat in het gedrang komt er een plek is waar je terecht kunt.

Als vertrouwenscontactpersonen luisteren wij naar je verhaal, denken we samen na over de te nemen stappen en adviseren we je zo nodig welke andere mensen je eventueel kunt inschakelen. Voor veel situaties is geen “standaardoplossing” te bedenken, maar is een luisterend oor het begin van de oplossing.

Contact opnemen met de vertrouwenscontactpersonen kan via het e-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Er wordt dan op korte termijn contact met de melder opgenomen voor het maken van een afspraak.