JO13-1 On Tour

zaterdag 03 februari 2018 10:14

Feyenoord D O13 Venray D O13 157 gr
Kwart over zes verzamelen is vroeg, erg vroeg. Maar iedereen (op de shirtjes na…) is op tijd, want dinsdag 23 januari is een Grote Dag voor Venray JO13-1. Stagiaire Pieter Swinkels heeft een prachtig programma in elkaar geknutseld: eerst voetballen tegen Feyenoord, dan op bezoek bij Ajax!

De heenreis is lange tijd tamelijk rustig, totdat de muziek op volume gaat. De meegereisde ouders, leiders en trainers kennen er niks van, de enige bekende die voorbij komt is Marco Borsato. We bereiken het trainingscomplex van Feyenoord, met de wonderlijke naam Varkenoord, mooi op tijd. De ligging is mooi, onder de rook van de imposante Kuip, maar het complex is (nauwelijks) te vergelijken met dat van bijna elke willekeurige amateurclub. Nieuwbouw dringend gewenst. Maar goed, bij een amateurclub loop je geen Van Bronckhorst of voormalig international Ulrich van Gobbel tegen het lijf. En dat gebeurt ons hier wel!

Een goede warming-up, daarna de wedstrijd tegen Feyenoord JO13-1, trotse koploper in een van de twee hoogste divisies. Dus tegen de (in genoemde leeftijdscategorie) misschien wel sterkste club van Nederland! De eerste helft houden we fantastisch stand, onder andere mede door een wereldredding van keeper Cas. Natuurlijk is Feyenoord beter, heerst het, wint het bijna alle duels, maar toch zijn wij zeker geen walk-over. Het is 3-0 bij rust, o zo! En hebben we zelfs nog een halve kans (voorzet Jesse, net te scherp voor Teun) op een tegengoal.
De tweede helft blijven we 20 minuten in het spoor van de Rotterdammers. Dan is het 6-0. Helaas duurt de tweede helft 35 in plaats van 30 minuten en scoort Feyenoord in het laatste kwartier nog vijf keer. 11-0? Echt niet! Want kort voor het einde wordt Teun gevloerd en krijgen wij een penalty, feilloos in het hoekje geprikt door captain Gijs: 11-1. Trainer Gaston Taument (o.a. Feyenoord, Benfica, Anderlecht, 15 interlands) spreekt zijn complimenten uit over ons team en neemt na afloop ruim de tijd voor de fotosessie. Zoals iedereen op Varkenoord is hij uitermate sympathiek.
Haasten na afloop, want we moeten verder. Naar ‘020’, want Ajax of Amsterdam durven we hier, zeker na de door Ajax gewonnen Klassieker van afgelopen zondag, niet uit te spreken. Snel de bus in en net op tijd in de toekomstige Johan Cruyff-Arena. Daar moeten we even wachten voordat de rondleiding begint.
‘Bram?’
‘Ja?’, reageert onze trainer en hij kijkt om.
‘Klik, klik, klik’, doen de fototoestellen. Onze verstokte Feyenoordfan is vastgelegd tegen het decor van een gigantisch Ajax- en Arenalogo. De arme Bram krijgt het sowieso zwaar te verduren van onze fanatieke gids, die geen kans onbenut laat. Eerst mogen de Ajaxfans met de roltrap naar boven, de Feyenoorders en PSV-ers moeten zelf traplopen. Dan krijgen diezelfde fans nadrukkelijk uitleg over de drie sterren (eentje per 10 kampioenschappen) van Ajax en vervolgens moeten ze aanhoren dat de Arena de meeste toeschouwers kan herbergen. ‘Hoofdstedelijke arrogantie’, zal de een denken. ‘Pure clubliefde’ de ander.

Het kleedlokaal van de bezoekende club is ontdaan van elke franje. Zelfs de kledinghaakjes hangen eigenlijk te hoog, zodat de spelers moeten opstaan om hun kleding op te hangen. Drie haakjes hangen wel op normale hoogte: ‘Voor als Messi op bezoek komt’. In de persruimte krijgen we uitleg over het oude en het nieuwe logo (‘elf lijntjes, dat staat voor elf spelers’) en vervolgens gaan we de Arena in. De groeilampen branden, de sproeiers spuiten, en Venray kijkt de ogen uit. Een gigantisch stadion. We mogen nog even op de (verwarmde) stoeltjes van de trainers en reserves zitten. Daarna gaan we naar boven, krijgen verkorte uitleg over de historie van de club en gaan helemaal naar de nok van het stadion. Op Bernabeu (Real Madrid) en San Siro (AC en Inter Milan) na is de Arena het steilste stadion van Europa. Hoogtevrees kennen onze jongens niet, ze doen zelfs een vermetele poging het hele stadion rond te rennen.
Het laatste gedeelte van de rondleiding bestaat uit het bezoeken van het kleedlokaal van Ajax. Veel fraaier en luxer dan van de uitclub. Ieder zoekt het stoeltje van zijn favoriete speler om daar zijn fotomomentje te hebben. De plek van de verguisde Veltman blijft akelig leeg. Ook Nouri is nog aanwezig, met zijn rugnummer 34. Wat zou er mooier zijn dan dat Ajax uitgerekend dit seizoen zijn 34ste titel binnenhaalt. We zijn rond, o nee, Niels heeft nog een vraag:
‘Meneer, Bram heeft het niet goed begrepen van die drie sterren. Kunt u dat nog een keer uitleggen alstublieft?’
Wij vrezen dat Niels dit seizoen niet meer aan het voetballen toekomt…..
Tot slot bezoeken we nog het museum en uiteraard de onvermijdelijke fanshop. Daarna terug de bus in en koers zetten richting Venray, alwaar we kunnen terugkijken op een fantastische dag. Heel veel dank aan Pieter, die vlekkeloos een onvergetelijke dag bezorgde aan alle deelnemers!

Deze dag werd mede mogelijk gemaakt door:
Frank Elbers Assurantie Advies
Gorree in vorm